FR | EN
Partager via instagram
20
mars
2023

Anne MIONE - Professeur des Universités

Anne MIONE

Responsabilités pédagogiques :

 

Anne Mione est Professeur à l’Université de Montpellier. Elle enseigne le marketing stratégique, le management de la qualité et la stratégie. Ses recherches portent sur les standards, les certifications, les labels et elle observe plus spécifiquement les stratégies des entreprises dans l’émergence, la diffusion et la concurrence entre standards rivaux Elle a publié des articles dans des journeaux tels que M@n@gement, Management International, International Journal of Entrepreneurship and Small Business, Science Direct-TransTech Publications, Journal of Innovation Economics and Management, Finance Contrôle Stratégie

Anne Mione is Full Professor at Montpellier University. She teaches strategic marketing, quality management and strategy. Her main research relates to standards, certifications and quality labels and she specifically observes the firm strategies in the emergence, diffusion and competition between standards and rival networks. She has published articles in journals such as M@n@gement, Management International, International Journal of Entrepreneurship and Small Business, Science Direct-TransTech Publications, Journal of Innovation Economics and Management, Finance Contrôle Stratégie.

Domaines d’enseignements

  • Marketing
  • Management de la qualité
  • Stratégie

Articles :

  • Charleux A. et Mione A. (2018), « Les business models de l’édition open source ; Le cas des logiciels », Finance Contrôle Stratégie [En ligne], NS-1 | 2018, mis en ligne le 17 mai 2018. URL: http://journals.openedition.org/fcs/2088 ; DOI : 10.4000/fcs.2088
  • Allamano-Kessler R & Mione A (2018), « Qui fixe la norme ? L’institutionnalisation d’une pratique sportive au prisme du genre », Innovations. Revue d’Economie et de Management de l’Innovation
  • Mione A. (2016), « Puissance et impuissance des normes techniques » in “Puissances de la norme” Le Goff Y. et Onnée S. (eds), EMS, p. 124- 138.
  • Mione A. (2016), « Entre orthogonalité et souplesse, le modèle PLD ; Hommage à Pierre Louis Dubois », in « Generation Marketing et sciences de gestion ; Mélanges en l’honneur du Professeur Pierre-Louis Dubois », Des Garets V et Fournier C. (eds), Etudes, Economica.
  • Mione A. (2015), “The value of intangibles in situation of innovation; Questions raised by the standards’ case”, Journal of Innovation, Economics and Management, vol.17, n°2, p. 49-68.
  • Bakkour M., Fort, F et Mione A. (2015) : «Ownership structure and branding strategies; the case of agri-food SMEs”, International Journal of Entrepreneurship and Innovation, Volume 16, Number 2, May 2015, pp. 85-95.
  • Benmeziane, K. and Mione, A. (2015) “Standards Roles in Hacklin’s Strategic Model, in Enterprise Interoperability” ,M. Lauras, M. Zelm, B. Archimède, F. Bénaben and G. Doumeingts( eds), John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, NJ, USA. doi: 10.1002/9781119081418.ch36
  • Mione, A. et Dubois, P-L. (2015), « La norme comme forme et les paradoxes associés », in «  Entre simplification et complexification ; Quelles représentations des systèmes de gestion ?- Mélanges en l’honneur du Professeur, Yves Dupuy » Naro, G et Travaillé, D. (eds), Economica, p. 49-57
  • Benzemiane, K. et Mione A. (2014), Standardization Strategies and Their Impact on Partners’ Relationships in Complex Product and Systems: Cases in the Space Sector, International Journal of IT Standards and Standardization Research (IJITSR) , Volume 12, Issue 2, July – December, p. 21-37.
  • Mione A. (2014), « Standard Questions in developing a new market ; the lessons from non-conventional materials », Key Engineering materials, TransTech Publications, vol. 600, p.413-418.

 

Chapitres d’ouvrage : 

  • Mione, A (2018) Coopetition and standardization, In A.-S. Fernandez, P. Chiambaretto, F. Le Roy, W. Czakon (Eds.), The Routledge Companion to Coopetition Strategies. Routledge: Oxford, UK
  • Benmeziane K et Mione A (2018), Platform leaders and complementors’ strategic Management of standards : Cases for Complex Products and Systems, in Corporate and Global Standardization initiatives in Contemporary Society, Kai Jakobs (eds), DOI 10.4018/978-1-5225-5320-5.choo2, 16p

 

Liste des communications :

  • Charleux A; Barraud J-L, Mione A ( 2019), Open Source Innovation: Enabler or Hinderer of Business Model Dynamics Open source , EURAM, 26-28 june, Lisbonne
  • Mione A , Cutting Decelle A-F, Barraud, J-L (2019), Agency or structure in institutional work; A case of standard drafting in an international standardization body, 28thAIMS, 11-14 Juin, Dakar, Sénégal.
  • Minje D. et Mione A (2019), From an institutional to a strategic view on standard openness, 24th EURAS Annual Standardisation Conference, 13-15th June, Roma, Italy
  • Charleux, A. & Mione, A., (2018). Implementing a standard as a strategic decision; the case of programming languages in open source software sector, Congrès RRI- VIII Forum Innovation, 3-5 Juin, Nîmes, France.
  • Charleux, A., Viseur, R. & Mione, A., (2018). Open source innovation : enabler or hinderer of business model dynamics ? 27ème Conférence AIMS, 6-8 Juin, Montpellier, France
  • Longo, C., Robert, F., Mione, A. , Nicolosi A. (2018), Standards as Drivers of Coopetitive Alliances in International Markets. Empirical Results from the Automotive Industry World Emission Standards, 18th EURAM Conference, Reykjavik, Iceland
  • Mione, A. Benmeziane K. (2017), “Relational strategies in Standard Setting Organization; When alliances in standard shaping leads to alliances on the market”, 17th EURAM, 21-24 June, Glasgow
  • Allamano-Kessler R, Mione A (2017), “Coopetition to win a standard battle; Format coo-standardization in the videodisk industry”, 21st EURAS, 28-30 juin, Berlin
  • Charleux A et Mione A (2017), “Open source Platforms Business models and standard strategy”,26 ème AIMS, 7-9 Juin, Lyon.
  • Nicolosi A, Mione A et Robert F (2017), « La symétrie entre les partenaires concurrents, un facteur explicatif de la longévité d’une alliance coopétitive », 26ème AIMS, 7-9 juin, Lyon
  • Nicolosi, A, Mione, A et Robert F (2017), « La symétrie entre les partenaires concurrents, un facteur explicatif de la pérennité d’une alliance coopétitive », 2ème Journées Abbé Grégoire, CNAM, 28 Mars, Paris.
  • Messarra N, Mione A (2016), “The strength of weak ties on Facebook; a case of personal branding ”, ICTO 2016: Information and Communication Technologies in Organizations and Society,  ISC Paris Business School, March 3-5 , Paris, France. (Best Paper in French session)
  • Allamano-Kessler R., Mione A. et Larroque L. (2016), « Mutualism-Predation between traceability standards in Distribution Channel ? » 2ème édition du colloque international PROLOG : Projet & Logistique, 5-6 Mai à l’Ecole Polytechnique et à l’Université d’Agadir (Universiapolis), Agadir, Maroc
  • Allamano-Kessler R., Mione, A et Larroque, L. (2016), “Fatal Competition, Peaceful Coexistence or Active Coopetition Between Traceability Standards in the Distribution Channel? ” 21th EURAS (European Academy on Standardization) annual conference, 29 June-1st July, Montpellier, France
  • Benmeziane K, Mione A (2016), “Coopetition to gain influence, leadership and control in Standard Setting Organization”, 21th EURAS (European Academy on Standardization) annual conference, 29 June-1st July, Montpellier, France.
  • Charleux A, Mione, A (2016), “Does open innovation necessarily mean open standards ?” 21th EURAS ( European Academy on Standardization) annual conference, 29 June-1st July, Montpellier, France.
  • Mione A, Cutting-Decelle A-F, Barraud J-L (2016), “Institutional work within SDO; The project leader’s action for RFID standardization” 21th EURAS (European Academy on Standardization annual conference, 29 June-1st July, Montpellier, France.
  • Nicolosi A, Mione A, Longo M-C (2016) “Technical and technological standards in coopetition longevity : PSA Fiat Alliance”, 21th EURAS ( European Academy on Standardization) annual conference, 29 June-1st July, Montpellier, France
  • Benmeziane K. et Mione, A. (2015), « Participating in standard setting organizations to build equity strategic alliances”, 20th EURAS (European Academy on Standardization), 22nd to 24th of June, Copenhague.
  • Messara N et Mione A. (2015), « Finding bridges for political influence », 37th ISMS Marketing Science conference, 17th to 20th of june, Baltimore, USA.21 Charleux, A et Mione, A (2015), “ L’open source innovation et les business models dédiés ; le cas des logiciels open source”, AIMS (Association Internationale de Management Stratégique), XXIVème conférence annuelle, 3 au 5 juin, Paris Dauphine.22 Nicolosi, A. et Mione, A (2015), “Quand l’alliance résiste aux périls de l’instabilité ; Analyse de la longévité de l’alliance PSA FIAT, AIMS (Association Internationale de Management Stratégique), XXIVème conférence annuelle, 3 au 5 juin, Paris Dauphine.